Waarom zouden mijn ambassadeurs gratis meewerken?

Het opzetten van een online ambassadeurs strategie is voor veel werkgevers juist zo aantrekkelijk vanwege de geringe kosten.

interne ambassadeurs word of media

Waar je voor een hotshot influencer heel veel geld betaalt voor een partnership, krijg je natuurlijk de medewerkers gratis in de schoot geworpen.

Tenminste, hoe werkt dat eigenlijk?

Interne ambassadeurs

Interne ambassadeurs (employee advocates) zijn dan misschien wel bij je werkzaam maar deelname aan jouw ambassadeurs programma is nog steeds vrijwillig. Ja, de inschrijvingen zullen waarschijnlijk binnenstromen wanneer je er een I-Pad tegenover zet, maar wil je dat?

Het kenmerkende van een ambassadeur is juist de authentieke vertaling van het bedrijfsverhaal naar een persoonlijke aanbeveling.

Bij een duidelijke commerciële incentive (of sociale dwang vanuit de organisatie!) ontbreekt dan ook al snel de betrouwbaarheid en betrokkenheid in die boodschap. Mensen trappen er gewoon niet in.

interne ambassadeurs

Oké prima, geen I-Pads. Scheelt me een hoop geld.

Klopt. Maar realiseer je dat je niet kunt blijven vragen en niets terug geven. Zeker met een langlopend ambassadeursprogramma waarin je mensen gemotiveerd wilt houden, gaat het om een grijs en precair gebied waarin je moet afwegen wanneer erkenning benodigd is en wanneer beloning.

Zoek je inspiratie voor beloningen die niet veel geld kosten? Check Random acts of kindness

Onderzoek van Glassdoor laat overigens zien dat -in het algemeen- de combi tussen een schouderklop en (al dan niet in geld uitgedrukte) beloning het best scoort voor werknemerstevredenheid.

Externe ambassadeurs

Dat werkt  bij interne ambassadeurs maar wat bij ambassadeurs die je niet direct kent? Fans, mensen uit je grotere netwerk, misschien ook toeleveranciers of klanten?

ambassadeurs

Daar zul je dus andere incentives voor moeten bedenken; het feit dat ze bepaald nieuws als eerste krijgen bijvoorbeeld. Daarmee benadruk je hun speciale status en wellicht mogen zij in een heel vroeg stadium ook nog wel invloed uitoefenen op die nieuwe produkt lijn/dienstverlening die je aan het ontwikkelen bent. Check hoe Lego al jaren crowdsourding in zet.

Bedenk dat hoe dan ook jouw content het waard moet zijn om door je ambassadeurs gedeeld te worden!

ambassadeurs content

Misschien willen jullie je vanuit de organisatie wel verbinden aan een goed doel? Breng een element van gamification in het programma om namens de ambassadeurs een X bedrag per conversie te schenken.

‘Dank je wel Elleke, Cem en Timo. Namens jullie hebben wij € 1.000 overgemaakt aan de Clini-clowns’

word of media employee advocacy

Ik wissel heel graag met je van gedachten waarom je niet, of op welk moment wel, je jouw ambassadeurs kunt belonen, passend bij jouw organisatie.

 

Ja maar ik wil gewoon op korte termijn de tickets voor mijn event verkopen en heb helemaal geen tijd voor een organisch groeiende ambassadeursgroep!
In dat geval verloot je toch gewoon een helicoptervlucht, meet and greet, iets geweldigs onder de ambassadeurs?

gratis ambassadeurs

Het is kortstondig en je bouwt ook geen relatie op, maar het zal waarschijnlijk wel als een malle gedeeld worden en dat kan ook een ambassadeurs strategie zijn!

 

Recente reacties

    RSS RSS Feed

    • Power to the people: iedereen kan een influencer zijn
      Het gebruik van influencers is al zo oud als de weg naar Kralingen. Natuurlijk heetten ze toen nog niet zo maar bekende en/of invloedrijke personen gebruiken hun status al veel langer om merken buzz en rumoer te bezorgen. Nog verder terug in de tijd spraken we als verkoper zelf met onze klanten. De markt was […]
    • Stappenplan voor de opzet van brand advocacy
      Hoe vertel je samen met je ambassadeurs jouw merk-verhaal? Een concreet stappenplan voor de opzet van brand advocacy: Voorbereiding & Onderzoek: Wat wil je bereiken, waarom en met wie? Wat voor actie verwacht je van je doelgroep? Stel (zachte maar ook) harde doelen. Wat heb je nodig? Denk aan geld en tijd voor contentproductie. Beloningen […]
    • Waarom je ook als kleine ondernemer ambassadeursmarketing moet inzetten
      De meeste ondernemers zien al vrij snel het nut in van online ambassadeurs maar denken dat ambassadeursmarketing met name op grote bedrijven van toepassing is. Fout! Juist kleinere bedrijven en/of startups kunnen hier heel goed van profiteren. Waarom? Omdat de kenmerken van het MKB fantastisch aansluiten bij de uitgangspunten van ambassadeursmarketing; Betrokkenheid In een klein […]
    • Waarom webshops, arbo-diensten maar ook de afdeling recruitment nu echt moet beginnen met de GDPR
      Mei 2018 moeten we er allemaal aan geloven: de nieuwe EU regelgeving over privacy, afgekort GDPR (General Data Protection Regulation). GDPR In deze wet krijgen burgers volledig eigenaarschap over hun data en kunnen zij organisaties die gebruik maken van hun persoonsgegevens, verplichten om duidelijk te maken hoe die data tegen misbruik is beveiligd. Daarnaast ben […]
    • Wat doe je met iemands social media profielen na overlijden?
      Ruim zes jaar geleden is mijn moeder overleden. Zij was er nog één van de social media-loze generatie die zo langzamerhand bijna niet meer bestaat. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat juist onder 65- en 80-plussers Facebook gebruik groeit. Maar ook Twitter groeit met name onder 80-plussers en Pinterest onder 40-79 jarigen! Kortom, de kans […]
    • De 3 grootste valkuilen bij employer branding
      Over het waarom van employer branding hoef ik je weinig meer te vertellen. Toch? Sterk werkgeversmerk = meer (bruikbare) sollicitanten, minder verloop, hogere productiviteit en hogere winst. Daarom werken organisaties hard aan hun zakelijke Facebookpagina, de werkenbij-site en hebben we onze recruitment funnel op orde. Dat moet ook wel want de helft van de sollicitanten geeft […]
    • 11 top sites voor gratis foto’s
      Denk erom; ALTIJD beeld bij je post plaatsen want dan scoort het veel beter zeggen ze. Nou valt er op dat ‘altijd’ wel wat af te dingen, maar het is waar; een foto zegt meer dan 1000 woorden. Maar dan moet je dus wel beeld beschikbaar hebben! De almachtige wereld van Het Internet kent vele […]
    • Wat is employee advocacy en hoe spreek je het eigenlijk uit?
      Employee advocacy is een term die ontzettend veel voorbij komt en die we voorheen gewoon mond-tot-mond reclame via werknemers noemden. Jouw werknemers spreken (op jouw verzoek) maar op vrijwillige basis over jouw merk of organisatie. Jouw werknemers zijn jouw ambassadeurs. Klinkt dat heel eng en vraag je je af hoe je dan nog kunt controleren wat […]
    • Waarom zouden mijn ambassadeurs gratis meewerken?
      Het opzetten van een online ambassadeurs strategie is voor veel werkgevers juist zo aantrekkelijk vanwege de geringe kosten. Waar je voor een hotshot influencer heel veel geld betaalt voor een partnership, krijg je natuurlijk de medewerkers gratis in de schoot geworpen. Tenminste, hoe werkt dat eigenlijk? Interne ambassadeurs Interne ambassadeurs (employee advocates) zijn dan misschien wel […]
    • 5 redenen waarom ook in jouw organisatie mensen ambassadeur willen worden
      Ik hoor het vaak: waarom zou iemand dat eigenlijk willen; ambassadeur worden? Tja, de collega’s van Marketing & Communicatie zullen daar wel aan mee doen maar die jongens van logistiek? Of van de salarisadministratie? Hoe motiveer ik die voor zo’n programma? Waarom wordt iemand ambassadeur van jouw organisatie? 1. Omdat jouw ambassadeur trots is op […]
    logoweb-wit-01

    Word of Media

    Word of Media ontzorgt bedrijven die willen groeien door de inzet van interne of externe online ambassadeurs.

    Contact Info

    06 52 34 65 75

    KvK nummer: 68118694

    BTW nummer: NL857309936B01

    ineke@wordofmedia.nl

    Copyright 2017 Design: Formfest

    Terms & Conditions