De 3 grootste valkuilen bij employer branding

Over het waarom van employer branding hoef ik je weinig meer te vertellen. Toch? Sterk werkgeversmerk = meer (bruikbare) sollicitanten, minder verloop, hogere productiviteit en hogere winst.

Daarom werken organisaties hard aan hun zakelijke Facebookpagina, de werkenbij-site en hebben we onze recruitment funnel op orde.

Dat moet ook wel want de helft van de sollicitanten geeft aan dat de online reputatie (check Glassdoor)  van de werkgever een belangrijke factor was bij hun beslissing te solliciteren.

Als we zoveel moeite doen aan de voorkant, waar gaat het dan mis aan de achterkant?

  1. Niet alleen de afdeling HR of communicatie jokt een beetje in haar vacature, ook de recruiter stelt de organisatie nogal rooskleurig voor

employer branding word of media

Volgens de vacature ging het om een innovatieve organisatie met een open cultuur waar kritische denkers op waarde werden geschat. In de praktijk ligt het iets gevoeliger. Sterker nog, de verbeterpunten die je hebt aangedragen worden genegeerd of afgedaan als ‘zoiets hebben we al een keer geprobeerd’.

En tuurlijk work-life balance is belangrijk binnen onze organisatie maar ja, als je om 18.30 uur weg gaat neem je nog steeds een ‘vrije middag’.

Een beetje jokken bestaat net zo min als een beetje zwanger zijn. Zorg dat de touchpoints nog steeds dezelfde indruk achterlaten nadat de kandidaat in dienst gekomen is.  En lukt het niet de cultuur op korte termijn te wijzigen? Pas dan jouw boodschap aan. Geef dezelfde eerlijkheid als die je zoekt.

  1. Je richt je alleen op toekomstige werknemers

employer branding toekomstige werknemers

Talent behouden is net zo belangrijk als het binnenhalen. Dankzij de huidige enthousiaste medewerkers die als interne ambassadeurs fungeren, heb je die leuke interviews op de werkenbij-site kunnen maken.

Employer branding is van en voor iedereen. Vergeet dan ook niet om je huidige collega’s en directie erbij te blijven betrekken.

  1. Nadat het contract getekend is staat de kandidaat er alleen voor

Dit is echt een kandidaat waar je als recruiter heel hard je best voor hebt gedaan. Top dus dat ze JA gezegd heeft. Nu alleen nog de personeelsadministratie een contract in elkaar laten draaien en dat was het dan. Succes ermee (lijn)manager!

Op de eerste van de maand is de kandidaat ondertussen ietwat verweesd op haar werkplek beland. Toch wel teleurgesteld dat op de afdeling eigenlijk niemand tijd voor haar heeft. Na alle gezellige koffierondes met de recruiter valt dit best tegen.

De desktop moet nog geïnstalleerd worden (He? Dat hadden ze toch de afgelopen twee weken kunnen regelen?) En degene die haar zou inwerken blijkt op vakantie dus nu is ze al een half uur aan het zoeken naar een interne telefoonlijst en een link naar de pensioenregeling die nog getekend moet worden.

Volgens onderzoek van Appical beslist iemand in de eerste 6 maanden of hij/zij bij de organisatie blijft (25% vertrekt daadwerkelijk)!

Zorg dus voor een goede onboarding! En nee one size fits helemaal niet all, dus op maat.

Richt niet alleen maar aandacht op de kandidaat experience.

En zit jij meer in de Marketing & Sales hoek dan HR? Vergeet dan niet dat tevreden werknemers ook tevreden klanten opleveren.

employer branding

 

Recente reacties

    RSS RSS Feed

    • Power to the people: iedereen kan een influencer zijn
      Het gebruik van influencers is al zo oud als de weg naar Kralingen. Natuurlijk heetten ze toen nog niet zo maar bekende en/of invloedrijke personen gebruiken hun status al veel langer om merken buzz en rumoer te bezorgen. Nog verder terug in de tijd spraken we als verkoper zelf met onze klanten. De markt was […]
    • Stappenplan voor de opzet van brand advocacy
      Hoe vertel je samen met je ambassadeurs jouw merk-verhaal? Een concreet stappenplan voor de opzet van brand advocacy: Voorbereiding & Onderzoek: Wat wil je bereiken, waarom en met wie? Wat voor actie verwacht je van je doelgroep? Stel (zachte maar ook) harde doelen. Wat heb je nodig? Denk aan geld en tijd voor contentproductie. Beloningen […]
    • Waarom je ook als kleine ondernemer ambassadeursmarketing moet inzetten
      De meeste ondernemers zien al vrij snel het nut in van online ambassadeurs maar denken dat ambassadeursmarketing met name op grote bedrijven van toepassing is. Fout! Juist kleinere bedrijven en/of startups kunnen hier heel goed van profiteren. Waarom? Omdat de kenmerken van het MKB fantastisch aansluiten bij de uitgangspunten van ambassadeursmarketing; Betrokkenheid In een klein […]
    • Waarom webshops, arbo-diensten maar ook de afdeling recruitment nu echt moet beginnen met de GDPR
      Mei 2018 moeten we er allemaal aan geloven: de nieuwe EU regelgeving over privacy, afgekort GDPR (General Data Protection Regulation). GDPR In deze wet krijgen burgers volledig eigenaarschap over hun data en kunnen zij organisaties die gebruik maken van hun persoonsgegevens, verplichten om duidelijk te maken hoe die data tegen misbruik is beveiligd. Daarnaast ben […]
    • Wat doe je met iemands social media profielen na overlijden?
      Ruim zes jaar geleden is mijn moeder overleden. Zij was er nog één van de social media-loze generatie die zo langzamerhand bijna niet meer bestaat. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat juist onder 65- en 80-plussers Facebook gebruik groeit. Maar ook Twitter groeit met name onder 80-plussers en Pinterest onder 40-79 jarigen! Kortom, de kans […]
    • De 3 grootste valkuilen bij employer branding
      Over het waarom van employer branding hoef ik je weinig meer te vertellen. Toch? Sterk werkgeversmerk = meer (bruikbare) sollicitanten, minder verloop, hogere productiviteit en hogere winst. Daarom werken organisaties hard aan hun zakelijke Facebookpagina, de werkenbij-site en hebben we onze recruitment funnel op orde. Dat moet ook wel want de helft van de sollicitanten geeft […]
    • 11 top sites voor gratis foto’s
      Denk erom; ALTIJD beeld bij je post plaatsen want dan scoort het veel beter zeggen ze. Nou valt er op dat ‘altijd’ wel wat af te dingen, maar het is waar; een foto zegt meer dan 1000 woorden. Maar dan moet je dus wel beeld beschikbaar hebben! De almachtige wereld van Het Internet kent vele […]
    • Wat is employee advocacy en hoe spreek je het eigenlijk uit?
      Employee advocacy is een term die ontzettend veel voorbij komt en die we voorheen gewoon mond-tot-mond reclame via werknemers noemden. Jouw werknemers spreken (op jouw verzoek) maar op vrijwillige basis over jouw merk of organisatie. Jouw werknemers zijn jouw ambassadeurs. Klinkt dat heel eng en vraag je je af hoe je dan nog kunt controleren wat […]
    • Waarom zouden mijn ambassadeurs gratis meewerken?
      Het opzetten van een online ambassadeurs strategie is voor veel werkgevers juist zo aantrekkelijk vanwege de geringe kosten. Waar je voor een hotshot influencer heel veel geld betaalt voor een partnership, krijg je natuurlijk de medewerkers gratis in de schoot geworpen. Tenminste, hoe werkt dat eigenlijk? Interne ambassadeurs Interne ambassadeurs (employee advocates) zijn dan misschien wel […]
    • 5 redenen waarom ook in jouw organisatie mensen ambassadeur willen worden
      Ik hoor het vaak: waarom zou iemand dat eigenlijk willen; ambassadeur worden? Tja, de collega’s van Marketing & Communicatie zullen daar wel aan mee doen maar die jongens van logistiek? Of van de salarisadministratie? Hoe motiveer ik die voor zo’n programma? Waarom wordt iemand ambassadeur van jouw organisatie? 1. Omdat jouw ambassadeur trots is op […]
    logoweb-wit-01

    Word of Media

    Word of Media ontzorgt bedrijven die willen groeien door de inzet van interne of externe online ambassadeurs.

    Contact Info

    06 52 34 65 75

    KvK nummer: 68118694

    BTW nummer: NL857309936B01

    ineke@wordofmedia.nl

    Copyright 2017 Design: Formfest

    Terms & Conditions