Power to the people: iedereen kan een influencer zijn

Het gebruik van influencers is al zo oud als de weg naar Kralingen. Natuurlijk heetten ze toen nog niet zo maar bekende en/of invloedrijke personen gebruiken hun status al veel langer om merken buzz en rumoer te bezorgen.

Nog verder terug in de tijd spraken we als verkoper zelf met onze klanten. De markt was een plek waar je elkaar ontmoette en jouw gesprek bedoeld was om een relatie op te bouwen met je klant.

Markets are conversations. Ga terug naar de tijd dat klanten en verkopers elkaar ontmoeten

Dat gesprek kon over van alles en nog wat gaan. Over het product. Of over het nieuws van de dag. Soms over hoe het product aanvoelde en soms over dat de koper snel moest zijn want dat je het binnenkort niet meer kon aanbieden omdat het seizoen dan voorbij zou zijn.

Ga terug naar de tijd zeggen Searls en Weinberger in hun Cluetrain Manifesto. Hou op met je targets, demografics en consumenten. Hou op met loze containerbegrippen in je content en de camouflerende woorden van de PR afdeling.

Want wat doen consumenten? Die installeren adblockers. Zappen weg. Zelfs als marketeers begrijpen we het spel; onze tv-reclame verpakken we als speelfilm. Persberichten brengen een heel belangrijk verhaal en advertenties zijn onder het mom van educatie advertorials geworden.

Voeg echte waarde toe en communiceer weer als gelijken. Laat markten weer plekken zijn waar mensen met dezelfde interesse elkaar ontmoeten en met elkaar spreken over die interesse. Dat daar dan soms een verkoop uit volgt, is een heel andere insteek.

Makkelijk praten voor Weinberger. Voor veel bedrijven is dat nogal een stap.

Gesprekken vinden tegenwoordig vooral op social media plaats. Maar de manier waarop bedrijven met klanten praten, is op social media noodgedwongen veranderd.

employee advocacy

Power to the people

Klanten praten nu namelijk (voor iedereen zichtbaar) terug EN zijn ook zelf content gaan produceren. De dagen dat customer support op weekdagen tussen 9 en 5 bereikbaar kan zijn, zijn geteld.

Klanten verwachten een antwoord op hun vraag. En als ze dat niet krijgen, tweeten ze daarover of schrijven een blog.

Social media werken drempelverlagend, waardoor we sneller actie ondernemen. En daarnaast worden mensen er ook expliciet door gestimuleerd hun mening te geven; een like, een rating na inchecken etc.

Klanten staan met elkaar in verbinding

Social media gaat niet over tools of kanalen, over software of technologie. Het gaat over wat mensen doen met die technologie; het delen van foto’s en video, verbinding zoeken met vrienden of collega’s, binnen of buiten het bedrijf.

De ‘social’ uit social media betekent ook dat klanten met elkaar in verbinding staan en dus die krachten kunnen bundelen. Of bedrijven dwingen hun sociale verantwoordelijkheid voor bepaalde zaken te nemen.

Social reviews

En last but not least; mond-tot-mond reclame is online gegaan. Aanbevelingen van gelijken zijn nog steeds de belangrijkste stimulans bij koopbeslissingen.

Referral social review

Social media heeft de macht over merken overgedragen van bedrijven aan individuele personen en communities.

Klanten vertrouwen op hun peers voor antwoorden op vragen over jouw merk. En wat klanten willen is eerlijkheid, transparantie en authenticiteit.

Vertrouwen

In een wereld waarin vertrouwen op een all time low staat, moeten bedrijven zich aanpassen om er alles aan te doen om klanten – en het wegnemen van hun angsten-  te winnen en behouden.

Waar grote bedrijven soms al moeite hebben om sales, marketing en customer support samen te laten werken aan hetzelfde bedrijfsdoel (klanttevredenheid), willen we nu dat die afdelingen als expert optreden en deelnemen aan online discussies.

Maar bedrijven of afdelingen praten niet. Mensen praten.

Voor bedrijven betekent dat dat zij persoonlijker moeten worden. De mensen die er werken moeten zichtbaar zijn en in gesprek gaan over hun gedeelde interesse met mensen buiten het bedrijf.

En bij voorkeur in hun eigen, en niet voorgekauwde bewoordingen. Want zoals David Weinberger zegt: “Conversations can only take place between equals”

Weinberger; Conversations can only take place between equals

Tegenwerpingen

Een willekeurige greep uit de categorie Angst, Onzekerheid en Twijfel: Wat als je via dat online gesprek een virus op ons netwerk binnenhaalt? En het is toch een enorm risico als onze werknemers informatie geven over hoe het hier ECHT aan toe gaat? Als iedereen maar een beetje op LinkedIn of Facebook zit, zijn ze toch niet meer met hun werk bezig?

Hoewel in de meeste bedrijfswaarden wel een statement over het belang van de werknemers voor het bedrijf is opgenomen, betekent dat kennelijk niet automatisch dat werknemers ook mogen communiceren met klanten. Tenminste, niet onder werktijd.

Aanpak

Dus:

  • Moet iedereen weten waarom het bedrijf doet wat zij doet.
  • Wat wel gedeeld mag worden en wat niet.
  • En moeten mensen getraind worden om zowel de kennis van social media kanalen, als richtlijnen te verankeren.

ambassadeurs

Naast nieuwe verantwoordelijkheden, verdienen zij overigens ook mandaat. Mensen moeten in real time beslissingen kunnen nemen en commentaar ergens op kunnen geven zonder eerst de gehele organisatie door te hoeven. Klanten houden er op geen enkele manier van, om van het kastje naar de muur gestuurd te worden, ook online niet.

Het vertrouwen dat je schenkt aan je werknemers om direct met anderen in gesprek te gaan, levert echte gesprekken op. En daarmee vertrouwen in je eigen organisatie en dienst/product.

Influencer

Influencer

Wat kun je nog meer doen om dat vertrouwen te vergroten? Andere influencers inzetten.

Influencers tikken 3 van de 6 beïnvloedingsprincipes aan van Cialdini; Autoriteit, Sociale bevestiging en Sympathie.

Daarbij is engagement het doel waar een merk naar moet kijken en samen met de influencer aan moet werken.

Ook bij influencers lijkt de trend te zijn dat we meer terug gaan naar het persoonlijke. De Enzo Knols van deze wereld hebben inderdaad een fantastisch bereik maar hun volgers snappen ook wel dat ze kijken en luisteren naar een advertentie.

De verbinding die we zoeken is groter bij zogenaamde micro-influencers omdat zij vanwege hun kennis geloofwaardig zijn in de online community rondom jouw merk.  Zoals Dora Gasia zegt: Credibility is the only benchmark.

Ga je nog een stapje lager op de treden van de ladder van bereik, dan komen we bij minder bekende ambassadeurs; de eerder genoemde werknemers maar ook leveranciers waarmee je werkt en bovenal natuurlijk klanten! (Gelijk door naar een stappenplan voor de opzet van brand advocacy?)

Sterker nog, iedereen kan een influencer zijn en daar is ook een wetenschappelijke basis voor.

Iedereen kan influencer zijn

Duncan Watts, een wetenschapper en onderzoeker van Microsoft heeft onderzoek gedaan naar de verspreiding van trends door influencers. Zijn bevinding was dat de rol van de influencer kleiner is dan we denken. De structuur van de verbindingen uit iemands netwerkt telt sterker.

Wat bedoelt hij daarmee? Wanneer mensen hun idee ergens over veranderen doen ze dat zelden opeens. En net zo min doen ze dat omdat de eerste de beste (ook al is het dan nog zo’n bekend iemand) dat zegt. Mensen veranderen pas een gewoonte omdat veel mensen in hun omgeving hen hiervan overtuigen.

Het omslagpunt hiervoor (hoeveel mensen moeten jou beïnvloeden voor je zelf jouw gedrag verandert) is niet van te voren te bepalen.

Wanneer je zelf met heel veel mensen (online) verbonden bent, zijn er ook meer mensen benodigd om jou over die drempel te krijgen. Immers die ene influencer moet opboksen tegen heel veel andere opinies en geluiden.

 

Conclusie

Het gedrag van consumenten op sociale media veroorzaakt twee belangrijke veranderingen voor bedrijven: verlies van controle en de noodzaak van meer transparantie.

Daarnaast biedt het ook enorme kansen: wanneer je luistert naar de vragen en reageert op de wensen van klanten, kun je nu een enorm verschil maken als bedrijf.

Maar ga als gelijken dat gesprek in. Push marketing wordt niet (meer) vertrouwd. De meningen van ‘anderen zoals jij’ wel; Iedereen kan een influencer zijn!

 

 

 

 

 

Recente reacties

    RSS RSS Feed

    • Power to the people: iedereen kan een influencer zijn
      Het gebruik van influencers is al zo oud als de weg naar Kralingen. Natuurlijk heetten ze toen nog niet zo maar bekende en/of invloedrijke personen gebruiken hun status al veel langer om merken buzz en rumoer te bezorgen. Nog verder terug in de tijd spraken we als verkoper zelf met onze klanten. De markt was […]
    • Stappenplan voor de opzet van brand advocacy
      Hoe vertel je samen met je ambassadeurs jouw merk-verhaal? Een concreet stappenplan voor de opzet van brand advocacy: Voorbereiding & Onderzoek: Wat wil je bereiken, waarom en met wie? Wat voor actie verwacht je van je doelgroep? Stel (zachte maar ook) harde doelen. Wat heb je nodig? Denk aan geld en tijd voor contentproductie. Beloningen […]
    • Waarom je ook als kleine ondernemer ambassadeursmarketing moet inzetten
      De meeste ondernemers zien al vrij snel het nut in van online ambassadeurs maar denken dat ambassadeursmarketing met name op grote bedrijven van toepassing is. Fout! Juist kleinere bedrijven en/of startups kunnen hier heel goed van profiteren. Waarom? Omdat de kenmerken van het MKB fantastisch aansluiten bij de uitgangspunten van ambassadeursmarketing; Betrokkenheid In een klein […]
    • Waarom webshops, arbo-diensten maar ook de afdeling recruitment nu echt moet beginnen met de GDPR
      Mei 2018 moeten we er allemaal aan geloven: de nieuwe EU regelgeving over privacy, afgekort GDPR (General Data Protection Regulation). GDPR In deze wet krijgen burgers volledig eigenaarschap over hun data en kunnen zij organisaties die gebruik maken van hun persoonsgegevens, verplichten om duidelijk te maken hoe die data tegen misbruik is beveiligd. Daarnaast ben […]
    • Wat doe je met iemands social media profielen na overlijden?
      Ruim zes jaar geleden is mijn moeder overleden. Zij was er nog één van de social media-loze generatie die zo langzamerhand bijna niet meer bestaat. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat juist onder 65- en 80-plussers Facebook gebruik groeit. Maar ook Twitter groeit met name onder 80-plussers en Pinterest onder 40-79 jarigen! Kortom, de kans […]
    • De 3 grootste valkuilen bij employer branding
      Over het waarom van employer branding hoef ik je weinig meer te vertellen. Toch? Sterk werkgeversmerk = meer (bruikbare) sollicitanten, minder verloop, hogere productiviteit en hogere winst. Daarom werken organisaties hard aan hun zakelijke Facebookpagina, de werkenbij-site en hebben we onze recruitment funnel op orde. Dat moet ook wel want de helft van de sollicitanten geeft […]
    • 11 top sites voor gratis foto’s
      Denk erom; ALTIJD beeld bij je post plaatsen want dan scoort het veel beter zeggen ze. Nou valt er op dat ‘altijd’ wel wat af te dingen, maar het is waar; een foto zegt meer dan 1000 woorden. Maar dan moet je dus wel beeld beschikbaar hebben! De almachtige wereld van Het Internet kent vele […]
    • Wat is employee advocacy en hoe spreek je het eigenlijk uit?
      Employee advocacy is een term die ontzettend veel voorbij komt en die we voorheen gewoon mond-tot-mond reclame via werknemers noemden. Jouw werknemers spreken (op jouw verzoek) maar op vrijwillige basis over jouw merk of organisatie. Jouw werknemers zijn jouw ambassadeurs. Klinkt dat heel eng en vraag je je af hoe je dan nog kunt controleren wat […]
    • Waarom zouden mijn ambassadeurs gratis meewerken?
      Het opzetten van een online ambassadeurs strategie is voor veel werkgevers juist zo aantrekkelijk vanwege de geringe kosten. Waar je voor een hotshot influencer heel veel geld betaalt voor een partnership, krijg je natuurlijk de medewerkers gratis in de schoot geworpen. Tenminste, hoe werkt dat eigenlijk? Interne ambassadeurs Interne ambassadeurs (employee advocates) zijn dan misschien wel […]
    • 5 redenen waarom ook in jouw organisatie mensen ambassadeur willen worden
      Ik hoor het vaak: waarom zou iemand dat eigenlijk willen; ambassadeur worden? Tja, de collega’s van Marketing & Communicatie zullen daar wel aan mee doen maar die jongens van logistiek? Of van de salarisadministratie? Hoe motiveer ik die voor zo’n programma? Waarom wordt iemand ambassadeur van jouw organisatie? 1. Omdat jouw ambassadeur trots is op […]
    logoweb-wit-01

    Word of Media

    Word of Media ontzorgt bedrijven die willen groeien door de inzet van interne of externe online ambassadeurs.

    Contact Info

    06 52 34 65 75

    KvK nummer: 68118694

    BTW nummer: NL857309936B01

    ineke@wordofmedia.nl

    Copyright 2017 Design: Formfest

    Terms & Conditions