Wat doe je met iemands social media profielen na overlijden?

Ruim zes jaar geleden is mijn moeder overleden. Zij was er nog één van de social media-loze generatie die zo langzamerhand bijna niet meer bestaat.

Uit onderzoek van Newcom blijkt dat juist onder 65- en 80-plussers Facebook gebruik groeit. Maar ook Twitter groeit met name onder 80-plussers en Pinterest onder 40-79 jarigen!

Kortom, de kans dat jouw vader, moeder of opa en oma op social media aanwezig is, lijkt heel reëel. Daarmee komt een wellicht pijnlijk onderwerp naar voren; wat doe je met hun social media na overlijden?

 

social media na overlijden facebook

Facebook

Bij Facebook kan een account van een overledene worden verwijderd of de zogenaamde Herdenkingsstatus krijgen. Accounts met een herdenkingsstatus vormen een plaats waar vrienden en familie kunnen samenkomen om herinneringen te delen (indien de privacy instellingen van het account dit toelaten) nadat een persoon is overleden.

Bij een dergelijk account wordt bij de naam van de overleden persoon “Ter nagedachtenis van” getoond. Niemand kan zich meer aanmelden bij deze accounts en zij worden niet meer getoond bij “Mensen die je misschien kent” of bij verjaardag herinneringen.

 

word of media social media na overlijden

 

Overigens kun je ook zelf al voor je eigen overlijden bij Facebook aangeven wie contactpersoon na overlijden moet zijn (en of diegene na jouw overlijden een kopie mag downloaden van wat je op Facebook gedeeld hebt). Of dat je na overlijden wilt dat jouw account geheel verwijderd wordt. Facebook geeft zelf al aan dat in de toekomst wellicht nog andere functies voor contactpersonen voor deze speciale accounts worden toegevoegd.

Een contactpersoon nu toevoegen voor jouw overlijden? Ga binnen je eigen profiel naar Instellingen en vervolgens Account beheer.

Alvast aangeven dat jouw account verwijderd moet worden na je overlijden? Ga binnen je eigen profiel naar Instellingen, klik links op Beveiliging, vervolgens op Contactpersoon voor accounts met herdenkingsstatus en daarna op Accountsverwijderingsverzoek indienen. Volg daarna de instructies op het scherm.

Heeft degene die is overleden niet zelf aangegeven wie er contactpersoon moet zijn? Dan kun je via dit formulier de herdenkingsstatus voor het account aanvragen of juist het account verwijderen.

Daarbij heb je nodig:

  • De volledige naam van het account van de overledene
  • De URL van de tijdlijn van de overleden persoon
  • Het waarschijnlijk gebruikte emailadres van het account van de overledene
  • De overlijdensakte (als je die niet hebt, een rouwkaart of overlijdensbericht PLUS een bewijs van jouw bevoegdheid (testament/volmacht/geboortebewijs/verklaring van erfrecht)

 

social media na overlijden twitter

 

Twitter

Iemand die gemachtigd is om de nalatenschap af te handelen of een geverifieerd familielid kan op Twitter via dit Engelstalige formulier vragen om het deactiveren van een account.

Daarvoor heb je in eerste instantie de Twitter naam (twitter.com/gebruikersnaam) en de volledige naam van de persoon die het betreft nodig. Je geeft tevens je eigen gegevens door en daarna wordt per mail contact met je opgenomen. Aansluitend geef je dan een kopie van je eigen identiteitsbewijs en een kopie van de overlijdensverklaring door.

 

social media na overlijden Pinterest

Pinterest

Het account van de overledene kan bij Pinterest gesloten worden door diegene die kan aantonen dat hij een speciale band had met de overleden persoon. Een vermelding in het overlijdensbericht volstaat daarvoor. Als het account eenmaal gedeactiveerd is, is het daarna niet meer toegankelijk.

Wat moet je doen? Stuur een mailtje naar care@pinterest.com met daarin:

  • Je volledige naam
  • De volledige naam en het waarschijnlijke emailadres van het account van de overledene
  • Een link naar zijn/haar Pinterest account (pinterest.com/gebruikersnaam)
  • Een bewijs van het overlijden (bijvoorbeeld overlijdenscertificaat, overlijdensbericht of nieuwsartikel)
  • Wanneer jouw naam niet in het overlijdensbericht genoemd wordt een bewijsstuk om jouw band met die persoon aan te geven (publieke vermelding van jullie band/notarieel bewijs van verwantschap/bewijs van de gezins- of huishoudelijke administratie/familiestamboom/geboorte- of huwelijksakte

Geen zin om zelf hiermee aan de slag te gaan? Ondertussen zijn er bedrijven zoals Digitale Nazorg die ondersteuning bieden bij het verwijderen, afsluiten of downloaden van social media profielen.

 

O en ook nog even dit: een paar maanden geleden werd op Facebook door een uitvaartondernemer de noodklok geluid wegens Project X-achtige taferelen bij uitvaarten.

Zet dus niet zomaar iemands rouwkaart of overlijdensbericht op Facebook maar stem af met de naaste familie of ze hiermee akkoord gaan!

 

Handige info! Delen

 

Recente reacties

    RSS RSS Feed

    • Power to the people: iedereen kan een influencer zijn
      Het gebruik van influencers is al zo oud als de weg naar Kralingen. Natuurlijk heetten ze toen nog niet zo maar bekende en/of invloedrijke personen gebruiken hun status al veel langer om merken buzz en rumoer te bezorgen. Nog verder terug in de tijd spraken we als verkoper zelf met onze klanten. De markt was […]
    • Stappenplan voor de opzet van brand advocacy
      Hoe vertel je samen met je ambassadeurs jouw merk-verhaal? Een concreet stappenplan voor de opzet van brand advocacy: Voorbereiding & Onderzoek: Wat wil je bereiken, waarom en met wie? Wat voor actie verwacht je van je doelgroep? Stel (zachte maar ook) harde doelen. Wat heb je nodig? Denk aan geld en tijd voor contentproductie. Beloningen […]
    • Waarom je ook als kleine ondernemer ambassadeursmarketing moet inzetten
      De meeste ondernemers zien al vrij snel het nut in van online ambassadeurs maar denken dat ambassadeursmarketing met name op grote bedrijven van toepassing is. Fout! Juist kleinere bedrijven en/of startups kunnen hier heel goed van profiteren. Waarom? Omdat de kenmerken van het MKB fantastisch aansluiten bij de uitgangspunten van ambassadeursmarketing; Betrokkenheid In een klein […]
    • Waarom webshops, arbo-diensten maar ook de afdeling recruitment nu echt moet beginnen met de GDPR
      Mei 2018 moeten we er allemaal aan geloven: de nieuwe EU regelgeving over privacy, afgekort GDPR (General Data Protection Regulation). GDPR In deze wet krijgen burgers volledig eigenaarschap over hun data en kunnen zij organisaties die gebruik maken van hun persoonsgegevens, verplichten om duidelijk te maken hoe die data tegen misbruik is beveiligd. Daarnaast ben […]
    • Wat doe je met iemands social media profielen na overlijden?
      Ruim zes jaar geleden is mijn moeder overleden. Zij was er nog één van de social media-loze generatie die zo langzamerhand bijna niet meer bestaat. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat juist onder 65- en 80-plussers Facebook gebruik groeit. Maar ook Twitter groeit met name onder 80-plussers en Pinterest onder 40-79 jarigen! Kortom, de kans […]
    • De 3 grootste valkuilen bij employer branding
      Over het waarom van employer branding hoef ik je weinig meer te vertellen. Toch? Sterk werkgeversmerk = meer (bruikbare) sollicitanten, minder verloop, hogere productiviteit en hogere winst. Daarom werken organisaties hard aan hun zakelijke Facebookpagina, de werkenbij-site en hebben we onze recruitment funnel op orde. Dat moet ook wel want de helft van de sollicitanten geeft […]
    • 11 top sites voor gratis foto’s
      Denk erom; ALTIJD beeld bij je post plaatsen want dan scoort het veel beter zeggen ze. Nou valt er op dat ‘altijd’ wel wat af te dingen, maar het is waar; een foto zegt meer dan 1000 woorden. Maar dan moet je dus wel beeld beschikbaar hebben! De almachtige wereld van Het Internet kent vele […]
    • Wat is employee advocacy en hoe spreek je het eigenlijk uit?
      Employee advocacy is een term die ontzettend veel voorbij komt en die we voorheen gewoon mond-tot-mond reclame via werknemers noemden. Jouw werknemers spreken (op jouw verzoek) maar op vrijwillige basis over jouw merk of organisatie. Jouw werknemers zijn jouw ambassadeurs. Klinkt dat heel eng en vraag je je af hoe je dan nog kunt controleren wat […]
    • Waarom zouden mijn ambassadeurs gratis meewerken?
      Het opzetten van een online ambassadeurs strategie is voor veel werkgevers juist zo aantrekkelijk vanwege de geringe kosten. Waar je voor een hotshot influencer heel veel geld betaalt voor een partnership, krijg je natuurlijk de medewerkers gratis in de schoot geworpen. Tenminste, hoe werkt dat eigenlijk? Interne ambassadeurs Interne ambassadeurs (employee advocates) zijn dan misschien wel […]
    • 5 redenen waarom ook in jouw organisatie mensen ambassadeur willen worden
      Ik hoor het vaak: waarom zou iemand dat eigenlijk willen; ambassadeur worden? Tja, de collega’s van Marketing & Communicatie zullen daar wel aan mee doen maar die jongens van logistiek? Of van de salarisadministratie? Hoe motiveer ik die voor zo’n programma? Waarom wordt iemand ambassadeur van jouw organisatie? 1. Omdat jouw ambassadeur trots is op […]
    logoweb-wit-01

    Word of Media

    Word of Media ontzorgt bedrijven die willen groeien door de inzet van interne of externe online ambassadeurs.

    Contact Info

    06 52 34 65 75

    KvK nummer: 68118694

    BTW nummer: NL857309936B01

    ineke@wordofmedia.nl

    Copyright 2017 Design: Formfest

    Terms & Conditions