influence according to m zuckerberg

Power to the people: iedereen kan een influencer zijn

Het gebruik van influencers is al zo oud als de weg naar Kralingen. Natuurlijk heetten ze toen nog niet zo maar bekende en/of invloedrijke personen gebruiken hun status al veel langer om merken buzz en rumoer te bezorgen.

Nog verder terug in de tijd spraken we als verkoper zelf met onze klanten. De markt was een plek waar je elkaar ontmoette en jouw gesprek bedoeld was om een relatie op te bouwen met je klant.

Markets are conversations. Ga terug naar de tijd dat klanten en verkopers elkaar ontmoeten

Dat gesprek kon over van alles en nog wat gaan. Over het product. Of over het nieuws van de dag. Soms over hoe het product aanvoelde en soms over dat de koper snel moest zijn want dat je het binnenkort niet meer kon aanbieden omdat het seizoen dan voorbij zou zijn.

Ga terug naar de tijd zeggen Searls en Weinberger in hun Cluetrain Manifesto. Hou op met je targets, demografics en consumenten. Hou op met loze containerbegrippen in je content en de camouflerende woorden van de PR afdeling.

Conversations can only take place bewtween equals (1)

Stappenplan voor de opzet van brand advocacy

Hoe vertel je samen met je ambassadeurs jouw merk-verhaal?

brand advocacy

Een concreet stappenplan voor de opzet van brand advocacy:

pexels-photo-433495

Waarom je ook als kleine ondernemer ambassadeursmarketing moet inzetten

De meeste ondernemers zien al vrij snel het nut in van online ambassadeurs maar denken dat ambassadeursmarketing met name op grote bedrijven van toepassing is.

Fout! Juist kleinere bedrijven en/of startups kunnen hier heel goed van profiteren.

Waarom?

Omdat de kenmerken van het MKB fantastisch aansluiten bij de uitgangspunten van ambassadeursmarketing;

pexels-photo-207580

Waarom webshops, arbo-diensten maar ook de afdeling recruitment nu echt moet beginnen met de GDPR

Mei 2018 moeten we er allemaal aan geloven: de nieuwe EU regelgeving over privacy, afgekort GDPR (General Data Protection Regulation).

gdpr eu

GDPR

In deze wet krijgen burgers volledig eigenaarschap over hun data en kunnen zij organisaties die gebruik maken van hun persoonsgegevens, verplichten om duidelijk te maken hoe die data tegen misbruik is beveiligd.

pexels-photo-208315

Wat doe je met iemands social media profielen na overlijden?

Ruim zes jaar geleden is mijn moeder overleden. Zij was er nog één van de social media-loze generatie die zo langzamerhand bijna niet meer bestaat.

Uit onderzoek van Newcom blijkt dat juist onder 65- en 80-plussers Facebook gebruik groeit. Maar ook Twitter groeit met name onder 80-plussers en Pinterest onder 40-79 jarigen!

Kortom, de kans dat jouw vader, moeder of opa en oma op social media aanwezig is, lijkt heel reëel. Daarmee komt een wellicht pijnlijk onderwerp naar voren; wat doe je met hun social media na overlijden?

sign-slippery-wet-caution

De 3 grootste valkuilen bij employer branding

Over het waarom van employer branding hoef ik je weinig meer te vertellen. Toch? Sterk werkgeversmerk = meer (bruikbare) sollicitanten, minder verloop, hogere productiviteit en hogere winst.

Daarom werken organisaties hard aan hun zakelijke Facebookpagina, de werkenbij-site en hebben we onze recruitment funnel op orde.

Dat moet ook wel want de helft van de sollicitanten geeft aan dat de online reputatie (check Glassdoor)  van de werkgever een belangrijke factor was bij hun beslissing te solliciteren.

Als we zoveel moeite doen aan de voorkant, waar gaat het dan mis aan de achterkant?

11 gratis foto sites voor zakelijk gebruik van social media

11 top sites voor gratis foto’s

Denk erom; ALTIJD beeld bij je post plaatsen want dan scoort het veel beter zeggen ze. Nou valt er op dat ‘altijd’ wel wat af te dingen, maar het is waar; een foto zegt meer dan 1000 woorden. Maar dan moet je dus wel beeld beschikbaar hebben!

De almachtige wereld van Het Internet kent vele stockfotosites. De één nog erger dan de ander; Gedoe. Verkeerd formaat. Foto’s die al op heul veel sites te zien zijn.

Untitled Design

Wat is employee advocacy en hoe spreek je het eigenlijk uit?

Employee advocacy is een term die ontzettend veel voorbij komt en die we voorheen gewoon mond-tot-mond reclame via werknemers noemden.

Jouw werknemers spreken (op jouw verzoek) maar op vrijwillige basis over jouw merk of organisatie. Jouw werknemers zijn jouw ambassadeurs.

employee advocacy voordelen

Klinkt dat heel eng en vraag je je af hoe je dan nog kunt controleren wat er gezegd wordt?

Wake-up call; dat kun je niet. Waarschijnlijk zijn de meeste van je collega’s al actief op social media en de kans is groot dat zij nu ook al over jouw bedrijf praten.

Wat je wel kunt: het gesprek met hen aan gaan en vragen hoe zij in hun conversaties over jouw bedrijf ondersteund willen worden!

Waarom? Omdat employee advocacy aantoonbaar leidt tot meer omzet en minder personeelsverloop bijvoorbeeld.

workplace-1245776_1920

Waarom zouden mijn ambassadeurs gratis meewerken?

Het opzetten van een online ambassadeurs strategie is voor veel werkgevers juist zo aantrekkelijk vanwege de geringe kosten.

interne ambassadeurs word of media

Waar je voor een hotshot influencer heel veel geld betaalt voor een partnership, krijg je natuurlijk de medewerkers gratis in de schoot geworpen.

Tenminste, hoe werkt dat eigenlijk?

laptop-on-desk-from-above

5 redenen waarom ook in jouw organisatie mensen ambassadeur willen worden

Ik hoor het vaak: waarom zou iemand dat eigenlijk willen; ambassadeur worden?

Tja, de collega’s van Marketing & Communicatie zullen daar wel aan mee doen maar die jongens van logistiek? Of van de salarisadministratie?

Hoe motiveer ik die voor zo’n programma?

logoweb-wit-01

Word of Media

Word of Media ontzorgt bedrijven die willen groeien door de inzet van interne of externe online ambassadeurs.

Contact Info

06 52 34 65 75

KvK nummer: 68118694

BTW nummer: NL857309936B01

ineke@wordofmedia.nl

Copyright 2017 Design: Formfest

Terms & Conditions